Sportfoto

Er ligt een krant op tafel met een foto van Epke Zonderland zwevend hoog boven zijn rekstok. (nrc 29/30 dec.’12, pag.23) Ik vraag aan iedereen die hier aan tafel komt zitten:”Heb je een vermoeden welke kant hij op zal draaien? Van je af of naar je toe?” (de stand is fifty/fifty)

Foto’s van de sportpagina in de krant interesseren me meer dan de tekst. Mensen in actie en het moment waarop de foto gemaakt is, is nooit zomaar: er gebeurt iets spannends! Het is een detail van een grote beweging, het moment waarop de tijd bevriest en vastgelegd is in een beeld. Toch gaat de tijd en de beweging wel door, namelijk in het brein van de kijker.
Een keeper, horizontaal zwevend met de bal in zijn armen gevangen, zal op het veld terechtkomen. Dat hij hard op de grond valt, is niet belangrijk, je denkt er niet eens over. Je selecteert het moment van de grandioze redding.
Epke zweeft niet zoals die keeper, zijn situatie is heel anders. Hij is bezig met zijn afsprong vluchtfase, maar dat weet je niet bij het zien van die foto. Het wordt mij later verteld en bovendien met de beelden van de seconden ervoor en erna erbij. Het is meteen duidelijk welke kant hij op gaat draaien. Bovendien is het al bekend dat hij na die virtuoze draaibewegingen met beide voeten op de grond zal staan.

De krantenfoto is gemaakt op ooghoogte en van opzij. Hoe zou een foto van hetzelfde moment er uitzien vanuit het standpunt van de cameraman van de televisie, die de bewegende beelden van schuin van voren naar de rekstok toe geregistreerd heeft? En wat zie je dan? Een standpunt innemen is niet alleen figuurlijk, maar vooral ook erg letterlijk!

n.b. Zaterdag 12 januari om 17.45 uur op Nederland 3 komt Epke Zonderland live bij Klokhuis.